Trafikgruppen

Kære Trafikgruppe

Hermed som aftalt et kort resume af vores møde torsdag d. 7. november 2012.

1. Opfølgning på møde med Gentofte Kommune.
Svar fra kommunen.

Vi opgiver ikke helt tanken om cykelstier på Snogegårdsvej, men vil arbejde videre for at få dem på strækningen fra Vesterbyvej til Vangedevej.

Gladsaxe Kommune har plan om at etablere fartdæmpere på den del af Erikavej/Fennevangen, der ligger i Gladsaxe Kommune.

Døgnbelysning af underføringen ved Brogårdsvej er endnu ikke etableret. Så vidt vides er der heller ikke opstillet lys ved stoppestedet ved Sønderbakken på Lyngbyvej.

Vejarbejdet på Brogårdsvej har flyttet stoppestedet og givet den naturlige passage for passagerer til IKEA. Det vil dog næppe være en permanent løsning.

Der er ikke observeret nye cykelparkeringsinitiativer ved busstoppestederne.

Adgangen til Vangede Fort er uændret.

Alt i alt ikke det store resultat af vores anstrengelser, men mange kommunale projekter har en ret lang tilblivelsestid.

2. Nye emner
Koordineringen af vejarbejderne ved Søgårdsvej-frakørslen har mildest talt været dårlig. Først lukkede Vejdirektoratet selve frakørslen i en længere periode.
Da den blev åbnet, gik der kun kort tid, før selve Søgårdsvej blev lukket pga fjernvarmearbejde.
Samtidigt er Ellegårdsvej ensrettet mod Kildegårds Plads, så det er svært at komme til Vangede fra Lyngbyvej syd.

Busserne 166 og 192 kører ad Dyssegårdsvej, mens Ellegårdsvej er ensrettet, men der er ikke etableret nye stoppesteder på den del af ruten.

Cykelforbindelsen mellem ungdomsboligerne ved Vandtårnet og Vangede er dårlige. Forskellige muligheder blev drøftet, men der skal bedre kort eller luftfotos på bordet for at kunne holde styr på de mange motorvejsramper mm. i området.

Sønderbakken er en gennemfartsvej fra Fuglegårdsvejsbroen til Vangedevej. Vejen er bred, og kommunen har for mange år siden lovet at anlægge hjørneheller i krydsene ved næste belægningsrenovering.

Hellen på Vangedevej nord for Sønderbakken ligger for tæt på Sønderbakken, idet en venstresvingende bil fra Vangedevej nord ikke kan komme ind bag hellen inden svinget.

Der skal mere lys på cykelstierne ved skoler – specielt Dyssegårdsskolen.

Vi skal følge med i de lokalplaner, der udsendes til høring. Som et eksempel blev nævnt en ny lokalplan for området ved Mesterlodden.

Det blev nævnt, at 40 km/t-skiltet ved Tjørnegårdsskolen (fra nord) står for tæt ved skolen.

3. Kollektiv trafik
Den kollektive trafikbetjening af Vangede blev igen diskuteret.
Linje 182 fra Lyngby til IKEA/Dong er nedlagt. Vi mangler busforbindelse til Buddinge Station, der nu er et busknudepunkt.

Busbetjeningen af Vangedevej er mangelfuld – vi mangler en A-linje i lighed med 6A, som nu går til Gladsaxe.
Movia ændrer køreplaner fra 1. januar. Leif finde de nye busplaner.

4. Næste møde
Næste møde er aftalt til onsdag den 23. januar 2013.

Hvor vi skal mødes står foreløbigt åbent.

På dette møde skal vi (bl.a.) sammensætte en ny henvendelse til Gentofte Kommune.

Mange hilsner
Jan